Népszokások, hiedelmek.



Lucázás.

Lucázni, luca napján reggel a fiatal legények szoktak. Engedélyt kértek, hogy szabad e lucázni, amennyiben megengedték, akkor elmondták a verset és ott hagyták a csutakot. Amit a tyukok alá tettek, hogy jól tojjanak. Ahol nem engedték be őket ott bekiabálták "egy csibélyük legyen az is kappan legyen" meg hasonló kívánságokat, és a csutak szalmályát szétszórták az udvaron.

Luca, luca kitty-kotty,
Tojjanak tiktyok ludgyok, diót, almát adjanak,
Ha nem adnak diót almát, levágom a mestergerendát!
Annyi csibéjük legyen, mint égen a csillag
Akkora disznót öjjenek, mint a falu bikája,
Annyi zsirgyok legyen, mint kútban a víz,
Ollan vastag szalonnájuk legyen, mint a mestergerenda,
Ollan hosszú kóbászuk legyen, mint a falu hossza,
Egyik vigit a Csuka, másik vigit a Luka rággya,
Annyi pinzük legyen, mint pelvakutyóban a pelva
A lányok csöcse akkora legyen, mint a bugyogakorsó,
A lányok segge akkora legyen, mint a kemence szája,
A lányoknak piros bugyogója legyen,
Ülepük kilegyen, aggyon Isten, úgy legyen.


Luca napi hiedelmek.

Luca napján nem szabad varni, mert bevarják a tyukok fenekét és nem tojnak.
Luca napján nő nem mehet be máshoz, mert elviszi a szerencsét, ha mégis bement, akkor szaros seprüvel megseprüzték és kikergették.


Regőlés.

Regülni karácsony másnapján jártak. Megbeszélés alapján a legények összejöttek az egyik háznál. Minden legény kezében láncos bot volt, ezzel ütötték taktust. Egyéb zeneszerszám nem kísérte a regősök énekét. A szereplőket sem öltözetükben, sem elnevezésükben nem különböztették meg. A szereplők életkora 16-21 év lehetett, később már ettől eltértek, de feltétel volt, hogy legény kellet lenni. A regüsök szürkületkor indultak útnak. Minden házban regöltek, ha a gazdának nem volt családja, akkor is. Ekkor csupán a gazdára és feleségére vonatkozó motívumot illesztették a kezdő és záró formulák közé. A regölésben valamennyi családtag nevét említették, még az apré gyermekeknek is regöltek párt. A regösök többnyire előre megegyeztek abban is, hogy melyik fiatalt kivet regiilik össze. De nem volt ritka az sem, hogy három-négy nevet is mondtak a regösök egyszerre. A közvélemény úgy tartja, hogy rendes banda nem beszélt össze-vissza. Azok előre megegyeztek. Előfordult, hogy olyat regöltek a .lánynak, aki nem tetszett a szülőknek. Ilyenkor ki is zavarták a regösöket. Ha. olyan házhoz mentek, ahova a banda valamelyik tagja udvarolt, akkor az illető együtt énekelt a többiekkel, és regölte a saját nevét is. A regölés szövege nem volt kőbevésve, változhatott idővel és a regölöktöl is változtathattak rajta.

Eljöttünk, eljöttünk Szent István szolgái
Régi szokás szerint őtet köszönteni.
Amoda keletkezik egy sebes folyó
Abban legeltetnek csoda-féle szarvast
Csoda féle szarvasnak ezerágu boga
Ezer mise gyertya
Oltatván aludjék, gyulladván gyulladjék,
Ej regő rejtem, regő regő regő rejtem
Az új esztendőbe mit is mondanának
Egy szép leányt kinek neve volna
Varga Ilka volna.
Ej regő rejtem, majd neked ejtem.
Mit is mondanának ez új esztendőbe
egy szép legényt kinek neve, volna
Németh István volna
Ej regő rejtem, majd neked ejtem
Regüllük a gazdát vele az asszonyát,
Szegen van egy acskó teli van százassal
Fele a gazdáé, fele a regüsöké,
Ej regö rejtem, regö, regö regö rejtem.
Meg sült már a kismalac,
Érzem, a szagát
Adják, a hátsó combját
Megigyuk a szőlő levit,
Dicsérjük a Jézus nevit.
Ámen

Bakó János 1968.


Májusfa állítás.

Májusfát május elseje reggelre állítottak a legények. Annak az ifjú hölgynek szoktak állítani, akinek valamelyikük udvarolt, vagy tetszet, és szeretett volna udvarolni. A fát éjszaka kivágták törzsét letisztították feldiszítették és a lányos ház elött feállították. A fát reggelig őrizni kellett, mert esetleg, ha más is szemetvetett a lányra, akkor ellopták a fát, és a sajátjátjukat tették a helyére. (bekell vallani a falopást mi is elkövettük, igaz nem állítottunk helyette) Előfordult olyan állította, aki a lánynak vagy szüleinek nem tetszett, akkor eltávolították a fát. A fát május utolsó napján akik állították kiszedték, és a család megvendégelte őket. Ez a szokás még a mai nap is él.


Tojásba dobálás.

A "tojásba dobálás" egy régi húsvéti játék. A játék lényege, hogy valaki egy hímes tojást a letesz a földre. a tojásba dobó, terpeszállásban, lehajolva, bizonyos távolságra a tojástól és innen kell pénzel, dobással beletalálnia a tojás testébe. A játék során a tojás tulajdonosát az motiválja, ha nem találja el a dobó, mert minden mellédobás bizonyos összeget ér.( a 60-as években általában 10 fillért) A három találat ért egy belevágást. Viszont ha a dobó sikerrel jár, és bent marad a pénz a tojásban a hímes tojás az övé, és a játéknak vége. Mint mindig a tréfa sem maradt el, volt hogy megfestettük a záptojást és azt tettük a dobó elé. Amikor beletalált volt meglepetés és nekünk futás.


"Botos öregek"

Ez nem népszokás, de érdemesnek tartom megemlíteni. Az ért hívták őket botos öregeknek, mert már bottal jártak korukból kifolyólag. A rendtartásban volt szerepük. A kocsmában vagy valamilyen mulatságban a legények az ital hatására, esetleg más okból, hamar kakaskodtak egymással. A botos öregek meggyőzték őket, hogy fejezzék be, ha máshogy nem sikerült a botjaikkal. Szószerint jól elverték, azokat, akik nem bírtak magukkal, legközelebb jól meggondolták érdemes e. Abban az időben a fiatalok nem mertek ellenkezni az öregekkel. 1950-es években bezárt kocsma és mulatságot sem tartottak. Ekkor feledésbe merült ez a szokás.